Her er en del af skolen, min lejlighed er de to vinduer øverst til venstre. Nedenunder er børnehaven.

Der er ikke så meget at sige.. bare smukt...

Maj måned

Nu lykkedes det mig så at få et vikarjob på Petersdal i Damsholte. Det er en institurion/ bosted for børn og unge med forskellige autisme diagnoser. Foreløbig har jeg haft en følvagt og skal have endnu en i morgen. Derefter skulle der vist være mulighed for en masse vagter. Nu starter sommerferien jo. Det bliver super spændende.

Nu er vi nået til 2013. Ja jeg undskylder mange gange at jeg ikke får opdateret her som jeg plejede at gøre. Der er en million undskldninger, den bedste er nok facebook hvor jeg får lagt de fleste nyheder ind.

Jeg vil dog alligevel forsøge mig med en lille status opdatering.

Efter Grønland tog jeg 10 dage til Spanien. Jeg var sammen med Louise fra Nanortalik. Først boede vi i Ejgil og Ullas hus, men vandhanen gik i stykker så der ikke var noget vand. Vi brugte nogle dage på at få det repareret, men flyttede så på hotel i Allicante. Her tilbragte vi resten af ferien. Pool, restauranter og en lille bitte smule sightseeing. Jeg har aldrig i mit liv ligget så meget foran en pool... man lærer jo så længe man lever. Jeg prøvede endda at leje en strandstol + parasol på stranden!

Da jeg kom hjem fik jeg kat og høns og så skulle hus og have ha' en ordentlig omgang. Det har jo ligget nærmest dødt i mange år efterhånden. Første projekt var at få tørret huset. Det er helt ubegribeligt hvor klamt og vådt et hus bliver af ikke at have nogle beboere. Jeg fyrede op, luftede ud, fyrede mere, gjorde rent.... det tog det meste af juli og august før det var rart at bo der. Haven fik også en omgang, jeg fik fældet flere træer, fjernet ukrudt, nedlagt overgroede bed osv osv osv. Heldigvis havde min dejlige far plantet lidt i køkkenhaven og drivhuset så jeg kunne høste herfra.

I starten af efteråret fik jeg så tid til at flytte og beskære mine roser og mine bonderoser. Nu håber jeg MEGET at foråret og sommeren vil belønne mig for mit STORE arbejde.

Hele efteråret blev brugt sammen med en ven fra Thailand der besluttede at komme på besøg. Møn skulle vises frem og der skulle laves planer. I slutningen af November tog jeg på ferie i Thailand. 3 uger i alt, fra det mindste men meget autentiske Bangkok miljø til middelklasse i en forstad til Bangkok, badeby med hotel og markeder, restauranter, barer og sidst men ikke mindst luksushotel og besøg hos en overklasse Thai pige jeg kender. Fede oplevelser der absolut skal prøves igen senere. Jeg var hos skrædder hvor jeg fik syet lækkert tøj ligesom jeg også fik manicure, pedicure etc etc...Det kan varmt anbefales. Jeg har set så mange templer, munke og Buddhaer at det kan holde længe ;).

Så nåede jeg hjem til julemåneden. Der blev bagt, pyntet op, lavet alverdens mad, købt gaver og hygget med familie og venner. Endelig en hel måned hvor jeg ikke skulle noget som helst andet end at hygge og slappe af.

Så blev det 2013.

Hmmmm nok sagt om det tal.... der har da ikke været meget andet end problemer.....

Mit oliefyr besluttede sig for at det ikke ville mere. Det er da også snart 40 år gammelt, så jeg ved ikke om jeg kan forvente mere. Men nu skal jeg så ha et nyt.

Strømmen gik adskillige gange, altid mens det var weekend OG aften. Min kloak skal skiftes. Min bil gik i stykker. Ja og mange andre små ting der ikke skal nævnes her. Men som man siger, det skal være skidt før det kan blive godt, så jeg forventer mig en hel del af fremtiden! :)

Nu ser det så endelig ud som om foråret er på vej. Jeg har lige været i drivhuset for at plante persille, salat, radiser, tagetes ... og har lavet små bakker med tomat, chili, græskar, hvidkål til spiring i havestuen.

Alt hvad jeg mangler nu er et job. Deltid, fuldtid, som pædagog eller i en butik. Jeg er ikke kræsen. Skal bare lige have penge nok til at betale mine regninge.

Så hvis du sidder og mangler en eller kender en der mangler en, så giv mig lige et kald!

Og hermed ønsker jeg jer alle en god påske.

Hej alle sammen

Ja, jeg må jo undskylde mange gange at der ikke har været opdateringer her i MEGET lang tid. Min undskyldning er at der er sket så meget at jeg slet ikke har haft overskud... og så er facebook jo også blevet opfundet :-)

Jeg vil forsøge at lave en opdatering nu.

Lad mig se... hvad er det sidste jeg har fortalt om..... jo jeg var stadig på Grønland... ventede på at få pakket...

Jeg er altså flyttet tilbage til Danmark. Jeg tænker jeg har aftjent min værnepligt idet jeg nu har tilbragt tilsammen 3½ år i Grønland. Først var jeg jo 1 år i Upernavik i Nordgrønland. Derefter et ophold i Danmark der ikke bekom mig vel ;). Jeg tog til Tasiilaq i Østgrønland hvor jeg tilbragte 1½ år. Skønne mennesker, dejlig natur men for meget regn og for meget dansk...

En enkelt pige kunne godt være smuttet ned i min kuffert inden jeg rejste hjem, desværre ville hendes forældre ikke lige af med hende...

Her tilsidst har jeg så været 1 år i Nanortalik i Sydgrønland. Det var også en dejlig tid. Herligt at lære nye mennesker og nye skikke at kende. Nu kan man jo fristet til at tro at Grønland er det samme overalt. Is, sne, hunde, sæler og ikke så meget andet. Men der må jeg lige sige NEJ. Grønland er så forskelligt som Europa og Afrika... er man i en by eller en bygd? nord eller syd for polarcirklen? taler man rigsgrønlandsk, nordgrønlandsk, østgrønlandsk eller noget helt ottende...? Vejret varierer fra minus 40 celcius til minus 5 celcius på samme tidspunkt, fra levende natur med alt hvad hjertet kan begære af bær, svampe, grøntsager til golde fjelde hvor græs kan gro hvis det er utroligt sejlivet..

Ok i forstår pointen :)

Inden afrejsen fik jeg en vakantbolig. Det er en mini lejlighed/ hotel lejlighed. Her er Jørn og Louise så på besøg.

Nu har jeg set alle hjørnerne, prøvet stort set alt hvad jeg havde lyst til at prøve, mødt så mange mennesker at jeg ikke længere har tal på dem, samt købt så mange tupilakker at jeg ikke ved hvor jeg skal gøre af dem.

Nu er jeg så kommet hjem til mit elskede hus på min elskede ø MØN. Hvor er det skønt.

Så er der tirsdags marked i Stege by... hyggeligt som altid, skønt det var ***** koldt!

Først tog jeg dog på 10 dages ferie til det solrige øst Spanien. Louise (en veninde fra Nanortalik) og jeg tog til Allicante. Fantastisk sted, skøn mad, lækkert at bad i Middelhavet, dog temmeligt hedt!

Da jeg kom hjem anskaffede jeg mig en lille hvid killing og 2 høns. Killingen er efterhånden vokset godt, jeg fornemmer den bliver STOR. Jeg har endda døbt den Cæsar! Så er der noget at leve op til. Det er det skønneste dyr jeg har haft endnu.

Jeg er begyndt at rydde op i min have. Jeg (Ib) har fældet mit store vandgran træ... nu skal der bare ryddes op.. oh ak ohh ve... men dejligt med noget brænde til næste vinter.

Jeg er også blevet arbejdsløs for første gang i mit liv, nu skal jeg så se hvordan a-kasse systemet virker. Indtil nu har det været fint nok, men jeg er jo også først lige startet hahahah Jeg må nu være den første til at indrømme at jeg ikke savner at stå foran en klasse med 28 sure unger med 56 irriterende forældre der tror de ved mere om undervisning end de lærere der er uddannede til det. Så for min skyld behøver jeg ikke vende tilbage til en folkeskole hvor alt det sjove er skåret væk, hvor det eneste der tæller er "røv til sæde" pædagogik og nationale test.... Lav skolen om så det igen bliver sjovt og spændende for elever og lærere, og så skal jeg springe til og hjælpe! Og indtil da håber jeg så der er en friskole, efterskole, højskole eller lignende der kan gøre brug af mine erfaringer.

Har du et fantastisk foto du ville ønske var et maleri der kunne hænge i en flot ramme på din væg? Et maleri af dine børn, din kæreste, din hund eller udsigten fra din stue?

Jeg kan skaffe det! Send mig et foto, vælg  malegenre, størrelse, ramme. Send bestillingen og inden længe hænger det hjemme på væggen.

Se hvordan her: Foto Maleriet

Dit foto bliver sendt til en maler i Kina der laver det til et maleri i absolut bedste kvalitet. Du vælger hvilken ramme du synes passer. Det hele bliver samlet og monteret og sendt til din adresse.

Så er der valgt navn til min nye internet butik. Den bliver simpel: MarleneSand.dk

Jeg sælger de skønneste håndvævede silketørklæder i mange farver og mønstrer. Smykker i læder og slangeskind. Ure. Tasker.

Har i set noget i mener kunne være spændende må i meget gerne lade mig det vide.

Butikken vil være åben om 1-2 måneder.

Ja, jeg indrømmer det gerne... lidt hjemve har jeg da....

Og så ved jeg ikke helt hvad jeg tænkte på her :)

I februar måned var kilden ca en meter under sneen. Her kæmper Lene med at fylde mine dunke.

Påske ferien indledes med en fælles shoppingtur til brugsen. Her ses Louise med mi n trækvogn på vej hjem. Tom får en lille pause. I baggrunden går Jørn.

Tirsdag aften mødtes Louise og jeg i mit køkken for at lave sushi. Vi havde rødfisk, torsk, ørred, røget laks og kæmperejer. Vi rullede, dyppede, skar, og spiste... til vi begge havde mavepine.

Det ser da appetitligt ud!

Jeg har været hjemme på Møn for at holde jul og nytår. Det var vidunderligt at se mit hus igen. Tænde op i brændeovnen, høre DR- radio, handle i brugsen, besøge mor og far, besøge Preben, være på indkøb med faster, til julefrokost hos Ejgil og Ulla, besøge Stege skole, nytår med Jane,  Mark, Ejgil og Ulla.

Tirsdag d. 3/1 tog jeg så tilbage mod Nanortalik, jeg mødte Jørn, Louise, Paul, Kristine og Anne-Lisa i lufthavnen. Så vi kunne jo passende vente sammen i Kangerlussuaq lufthavn. Her var der 6-7 timers forsinkelse, så Louise og jeg tog med på moskus okse safari. Dejlig tur hvor vi fik set byen samt et stort område omkring. Der var ingen moskus okser, men 2 ræve og et rensdyr. Så tog vi endeligt mod Nanortalik, da vi var lidt over halvvejs vendte piloten flyet pga dårligt vejr. Vi kom til Nuuk. Her blev vi indlogeret på hotel Hans Egede i centrum. Jeg inviterede Emil og Tayebeh til at besøge os i baren om aftenen. Næste morgen kl 5 var vi tilbage i lufthavnen hvor vi så ventede time for time på udsættelse..... kl. 16 fik vi lov at tage tilbage til hotellet. Louise og jeg tog ud til Emil og fik aftensmad. Torsdag tilbage til lufthavnen, ombord i flyet der efter 1 time og 15 min vendte om og satte os af i Nuuk hvor vi så ventede et par timer før vi blev sendt tilbage til hotellet. Næste afgang er planlagt til lørdag eftermiddag. Nu har vi fået set Nuuk, spist på den thailandske restaurant, på bryghuset, været i skylight bar, set statuen af Hans Egede, domkirken, museet, butikkerne, gågaden, kulturhuset osv osv osv.

Jeg har fået købt en sodastream på tilbud sat en LILLE smule tøj.

Herunder er nogle fotos fra jul, nytår, moskussafari i Kangerlussuaq, rundtur og restaurantbesøg i Nuuk

Herunder ses "kolonien" hvor jeg bor. Selve Nanortalik er til venstre for "kolonien".

Der er god plads i en helikopter.

I Kangerlussuaq var der 6 timers forsinkelse på Danmarksflyveren, så der blev arrangeret en moskus safari. Den måtte jeg med på. Desværre så vi ingen moskusser, men et rensdyr og nogle ræve blev det da til. Som plaster på såret kom vi med ud til chaufførens slædehunde der havde fået hvalpe.

Her er jeg på besøg hos Emil

Her er Steges julepynt.

Faster og  Preben på besøge i mit hus i Damsholte.

Min storebror har købt en ny maskine og så er det jo ikke nødvendigt at græsset gror, det kan jo godt blive slået aligevel

Nu har jeg meldt mig som kandidat til byrådsvalget i efteråret. I den forbindelse skal der jo bruges et billede, så lørdag morgen måtte jeg lege både fotograf og stylist... Her er nole af de billeder jeg skal vælge imellem.......

Nu håber jeg så ikke at folk bliver skræmt væk!

Så er det igen produceret lidt

Da jeg kørte hjem fra mine forældre søndag d. 15/2 så jeg 2 ørne. de var ved at spise et dyr i vejkanten. Da de så mig fløj de væk.

Her er lige et par billeder fra lørdag morgen

Så blev det vinterferie og dermed også vinter!

Jeg har været tidligt oppe for at gå en tur inden det hele smeltede igen.

Her er et par indtryk fra Damsholte iklædt vinterdragt fra 10/2.

De sidste nye malerier

Efter gode gamle jyske traditioner har jeg i samarbejde med min mor og far lavet en æresport til Ejgil o g Ulla. nu håber jeg/ vi så bare at de bliver glade...

Lørdag d. 22.november var jeg i København med Elena. Vi var en tur gennem hele byen, til en kunstudstilling, på fin restaurant og sluttede af i Tivoli

Er vi mon i familie???

Her kunne jeg godt have brugt en god øl!

Hurra og tillykke!!

Jeg har fået en svigerinde

På indkøbstur i Vordingborg mødte jeg dette syn. Prins Jørgens garden spillede musik midt på gågaden

Med SF Vordingborg var jeg på rundvisning på Christiansborg. Det var en hyggelig aften med god mad til sidst. Her er et billede fra Snapsetinget

I starten af november havde jeg et udeskole kursus. Vi var i den nærliggende skov. Her lavede vi dansk og matematikopgaver. Vi så på mens et træ

blev fældet go så skulle vi se på fasaner og ænder inden vi skulle spise dem.

Fanefjord kirkes kalkmalerier er ved at forsvinde så der er bygget et nyt gulv midt mellem gulv og loft så de "kloge" kan arbejde sikkert.

Min faster blev 75¨år og hun inviterede familie og venner til lidt mad

Nu er min køkkenhave endeligt ved at være klar til næste forår

I efterårsferien holdt jeg foredrag om Grønland - Upernavik, her er et enkelt billede fra aftenen

Søndag d. 19/9 var familien samlet hos Ejgil og Ulla i Hårbølle for at plante ca. 60 m. hæk.

Lørdag d. 20/9 tog Elena og jeg på Louisiana for at se en særudstilling af Per Kirkeby. Det var nogle meget smukke malerier og skulpturer se bare her

Søndag d. 14/9 tog hele familien på besøg i Ejgil og Ullas nye rækkehus i Ishøj

Se en smuk septembersolnedgang over kirkenoret ud for Fanefjord kirke

Min "gamle" storebror fyldte 40 år tirsdag d. 2.september. Her er et par billeder af fødselaren

Ja, så har jeg været ude at ro i havkajak for første gang. Efter ca. 5 min. i fin stil faldt jeg i vandet til stor morskab for alle de andre. Derefter formåede jeg at ro ca. 3 km. Nu er jeg træt og glad. Det var en god oplevelse.

Skolen er begyndt - ferien er slut. Jeg er begyndt på Stensved skole. Det ser ud til at være et udmærket sted - taget i betragtning at folkeskoler landet over er ved at gå fallit lige nu! Jeg er i 1.klasse, 3. klasse samt specialklasse for drenge på 7 år og jeg hjælper en dreng på 14 år.

Nu er sommerferien godt i gang. Vejret er ikke så sommerligt, men alligevel har jeg dog fået tid til at være i Jylland, til familiefest, på besøg hos venner, have venner på besøg, passe hus og have, købe ind osv.

Ron med Adam og Nomi                                                                             Helene i swimmingpoolen

Fed afslapning i sommerhuset                                                                 Besøg fra Upernavik! Vibeke, Friedo og Esben

Jeg var med Ulla og Ejgil ude at sejle en onsdag aften i juli. Vi nåede hen under Farø broerne inden det begyndte at regne.

Ingen tvivl om at Grønland er smukt, men på Møn kan vi da også!

Emil havde lidt problemer med at få sine "børn" med på ferie, så jeg er blevet babysitter i en måned. Vi hygger os og snakker sammen. Endeligt er der nogen der snakker lige så meget som jeg gør.

Nytårsaften holdt jeg i Stege, her er et par indtryk

En god juleaften (2007) er overstået. Resten af året skal bruges på at besøge venner og bekendte på Møn – og muligvis også andre steder. Nytår holder jeg i Stege.

Glædelig jul og godt nytår til jer alle.

Hjemme hos missen igen                                                                             På besøg hos Ejgil og Ulla

Juletræet skal pyntes, det er mit job                                                                        Her er det så!

Hjemme i mit dejlige hus, det er da rart

6. klasserne fra Stege skole var på afslutningstur til Hillerød i juni måned. Her er et gruppebillede af os alle sammen

På en MEGET varm tirsdag (12/5) var jeg med min 6. klasse på Møns klint. Det var utroligt hårdt, men her er et fantastisk billede fra dagen.

Jeg har lige fået dette billede af min mor, hendes søskende og deres børn. Kan du mon finde mig?

Jeg er et sted i midten. (Husk billedet er ca. 15 år gammelt)

Der var et stort skred ved Møns klint i foråret, her er et par skønne billeder af det

Nytårsaften 2007 i Fåborg

Juleaften 2006

Hvis du er interesseret i at følge med på min tur rundt i Danmark kan du se nogle gode billeder her.

Sommerferien 2006 skal bruges til noget fornuftigt!

Jeg har derfor bestemt at jeg vil lave mig et nyt badeværelse. Det er et kæmpe arbejde. Nu har jeg fået væltet mure, gravet jord af, isoleret gulvet og fået støbt et nyt. Der er sat nye vinduer i og nu skal der forberedes til et nyt loft.

Her er vi begyndt på at murer væggen op

var det tid til en weekend i sommerhus, her sammen med min mor og far

24/12 2005

Men inden alt dette var det juleaften prøv at se det smukke træ